Stûv zet expansie- en werkgelegenheidsbeleid voort op Waalse bodem

Lokale verankering industriële activiteit als hefboom voor verdere groei

Stûv kondigt de overname aan van Ulis Design, hoogtechnologisch fabrikant van metalen platen. Dankzij deze overname integreert Stûv een schat aan know how en vakmanschap voor de productie van essentiële onderdelen voor hout-, pellet- en gaskachels. Hiermee bevestigt Stûv zijn groeistrategie gebaseerd op lokale productie en onderscheidt het zich van veel concurrenten die hun industriële activiteiten verplaatsen naar goedkopere loonlanden. Met de overname versterkt Stûv zijn positie als toonaangevende Belgische speler op gebied van industrieel design en betreedt het de markt van leveranciers.

Het Belgische Ulis Design werd in 2003 opgericht door Fabrice Longo en heeft zich toegespitst op geavanceerde apparatuur voor de bewerking van plaatstaal. Als hoogtechnologisch bedrijf was Ulis Design de voorbije 10 jaar een cruciale leverancier van Stûv. Het bedrijf dat oorspronkelijk gevestigd was in Couvin, is momenteel gelegen in het Waalse Thuin en telt 12 werknemers. Na de overname blijft de productie in Thuin. Een deel van de 5000 m² oppervlakte zal door Stûv gebruikt worden als opslag- en assembleerruimte. De overname geeft Ulis Design opnieuw zuurstof en de mogelijkheid om zijn activiteiten verder te zetten.

Investeren in duurzame lokale verankering
Als sinds het ontstaan van het bedrijf realiseerde Stûv een opmerkelijk parcours van continue groei. Het bedrijf hecht veel belang aan lokale verankering omdat hernieuwbare energie een cruciale rol speelt in de groeistrategie. Het bosrijke Wallonië met veel potentieel voor de bos-energie keten is een zeer belangrijke regio voor Stûv. De overname van een lokale speler als Ulis Design past in de visie en strategie van Stûv om zijn marktpositie en productie in België verder te versterken.

Ondanks de bedroevende economische context heeft het Naamse bedrijf de laatste jaren zijn investeringen verveelvoudigd en een strategie ontwikkeld die berust op innovatie maar ook op industrieel vakmanschap en op de internationalisering van het commerciële netwerk.

“De grote meerderheid van onze concurrenten heeft de productie van kachels gedelokaliseerd naar Oost Europa om de loonkost te drukken. Het verdwijnen van industriële activiteiten in West Europa en de vlucht naar Oost Europa is zeer verontrustend. Onze beleidvoerders moeten prioritair inzetten op het aanmoedigen van lokaal ondernemerschap in de industrie met het oog op het creëren van extra tewerkstelling en het bestendigen van de economische groei in ons land. Met de overname van Ulis Design geven we een belangrijk signaal en dragen we bij tot de herindustrialisatie van Wallonië op vlak van hernieuwbare energie,” aldus Gérard Pitance, oprichter en gedelegeerd bestuurder van Stûv.

Expansie in Europa en Noord-Amerika
Naast zijn industriële groei investeert Stûv ook in internationale expansie. Stûv exporteert 75% van de productie naar het buitenland. Naast Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje, Portugal, Zwitserland, Engeland en Duitsland versterkte Stûv ook zijn marktpositie op de Noord-Amerikaanse markt. Stûv startte daar twee jaar geleden haar activiteiten onder de naam Stûv Inc met hoofdzetel in Montréal in Canada.

Sinds kort beheert Stûv ook de activiteiten van zijn verdeler in Zwitserland en in 2016 opent Stûv nog een filiaal in Groot-Brittannië.

Capaciteitsuitbreiding en innovatie centraal
In 2015 investeerde Stûv aanzienlijk in de uitbreiding van zijn hoofdzetel te Bois-de-Villers met een state-of-the-art showroom van 1000m² en 200m² kantoorruimte.

De noodzaak om de productie-infrastructuren te ontwikkelen en de overname van Ulis Desgin zal ervoor zorgen dat Stûv vanuit een versterkte positie kan inspelen op de voorspelde economische groei. Die groei is het gevolg van de diversificatie van het productaanbod en de internationalisatie van het distributienetwerk.

We zullen de komende jaren blijven inzetten op lokale verankering en internationale expansie om onze marktpositie van toonaangevende speler in de sector van individuele verwarmingsoplossingen door hernieuwbare energie verder te versterken. We verwachten van locale en regionale autoriteiten sterke signalen om ons aan te zetten om de ingeslagen weg te volgen in de jaren die volgen... investeren in industriële produtie in Wallonië kan omschreven worden als een dappere gok, rekening houdend met de verschillende lasten (zoals administratieve, sociale en financiële lasten) die op de schouders van ondernemers rusten,” besluit Gérard Pitance, stichter van Stûv.

De Stûv showroom in Bois-de-Villers is uitzonderlijk geopend voor het grote publiek van 25 februari tot 6 maart.

Karin Struys

Persberichten in je mailbox

Over Stûv

Stûv NV is een Belgisch bedrijf dat individuele verwarmingsoplossingen met hout, gas en pellets ontwerpt, produceert en verkoopt. De missie van Stûv is om dit te doen in een ode aan het vuur, waarbij het functionele verwarmen in volstrekte harmonie is met de emotionele schoonheid, het genieten en de gezelligheid van het vlammende vuur. Om dat te verwezenlijken, werkt Stûv volgens een strak omlijnde benadering die gebaseerd is op creativiteit, design, productkwaliteit en het voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de consument. Het bedrijf vindt het ook belangrijk om duurzaam te ondernemen met grote aandacht voor de menselijke waarden. Stûv stelt rechtstreeks 120 mensen tewerk en nog eens zoveel bij zijn onderaannemers. Het bedrijf realiseert een jaarlijkse omzet van zo'n 24 miljoen euro en produceert jaarlijks ongeveer 15.000 houthaarden, waarvan 75% bestemd zijn voor de export. Om zijn lokale verankering te versterken, nam Stûv in 2017 het Belgische bedrijf Ulis Design over, een sterk geavanceerde producent van metalen panelen. Onlangs breidde Stûv zijn activiteiten verder uit met een productie-eenheid in Bromont (Canada).

rue Jules Borbouse, 4 B-5170 Bois-de-Villers (Belgique)

www.stuv.com